Jeśli choć trochę obserwujesz świat i zachodzisz w głowę, dlaczego nagle nasze życie staje się groteskowe, to z pewnością szukasz tego przyczyn i zastanawiasz się, jak postępować. Coś jest nie tak z naszymi państwami, mediami, ustrojami, rynkami. Coś jest nie tak ze społeczeństwem, jego wolnościami, realnym wpływem na rzeczywistość a przez to też z ambicjami, nadziejami i obawami. Coś jest nie tak z naszą kulturą, sztuką i obyczajami. Coś jest nie tak z pieniądzem, na którym tak bardzo polegamy.

Nie jesteś sam. Istnieje grupa ludzi, której członkowie spędzili setki godzin na zgłębianiu wiedzy o historii monetarnej, psychologii, rynkach, cyklach pokoleniowych i technologicznych, rozkwitach i upadkach imperiów. Widzimy, tak samo jak przedstawiciele austriackiej szkoły ekonomii, że u podstaw tej degeneracji leży popsuty pieniądz. Pieniądz fiducjarny, którego naczelną funkcją jest możliwość bezszelestnej konfiskaty jego wartości. To jednak nie jest jedyny jego fatalny wpływ.

Pieniądz bez pokrycia, którego podaż jest całkowicie arbitralna, ma wpływ o wiele dalej idący. Umożliwia nieograniczone zadłużanie się państw, niebilansowanie budżetów, złą alokację kapitału na szczeblu państwowym i prywatnym. Aż chce się pomarzyć o takim pieniądzu, który miałby zalety kruszcu, ale nie miał jego wad ani wad fiatu.

Poświęć zatem dosłownie minutę na obejrzenie fragmentu wywiadu z Friedriechem von Hayekiem z 1984 r.

Friedrich von Hayek o wyrwaniu pieniądza z rąk rządów
💡
Pieniądzem, który daje szansę na odzyskanie wolności za naszego życia jest naszym zdaniem Bitcoin.

Tylko co zrobić w kraju nad Wisłą? Większość bardzo wartościowego materiału jest w języku angielskim; artykuły, wspaniałe  podcasty, wywiady. w dodatku na konferencje trzeba jechać za granicę, a w rodzimych mediach króluje FUD albo cisza.

Dwadzieścia Jeden to nazwa inicjatywy bitcoinowych maksymalistów, którzy stawiają sobie za cel przybliżanie Bitcoina w Polsce. Od tłumaczeń artykułów, książek, przez organizowanie meetupów i warsztatów, po shitpostowanie na Twitterze.

Skąd tu Arystoteles z laser eyes? Rozumiał on, w przeciwieństwie do Platona, że indywidualizm, własność prywatna i wolna wola są kluczowe dla pełnego doświadczania ludzkiego życia. Arystoteles, gdyby żył, na pewno zostałby bitcoinerem i razem z nami czekałby na 100k.

@JesterHodl


Wyrazy kursywą możesz sprawdzić na stronie Słowniczek